Stan bezpieczeństwa publicznego jest jednym z najistotniejszych czynników wpływających na poziom życia mieszkańców Gminy Jarosław. Uprawnienia samorządu w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego w większości przypadków koncentrują się wokół przyjętych aktów prawa. W Gminie Jarosław nie ma Straży Gminnej, a siedziba Komendy Powiatowej Policji oraz Komendy Powiatowej Straży Pożarnej znajduje się na terenie miasta Jarosław. Obie jednostki swym zasięgiem obsługują także Gminę Jarosław. Gmina wspiera działalność służb, które odpowiadają za bezpieczeństwo publiczne - Komendę Powiatową Policji oraz bezpieczeństwo pożarowe - Ochotnicze Straże Pożarne i Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej.
do roku 2021
W 2022 r. na realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej wydatkowano 684.747,84 zł. W stosunku do 2021 r. wydatki na bezpieczeństwo publiczne wzrosły o 212,4%, głównie na skutek wzrostu wartości realizowanych wydatków majątkowych. Głównym kierunkiem wydatkowania środków przez gminę było utrzymanie w bojowej gotowości jednostek OSP działających na terenie Gminy Jarosław.
Teren Gminy Jarosław zabezpiecza 8 jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych:
OSP Koniaczów,
OSP Makowisko,
OSP Morawsko,
OSP Pełkinie,
OSP Surochów,
OSP Wola Buchowska,
OSP Wólka Pełkińska,
OSP Zgoda.
Jednostka OSP Wólka Pełkińska włączona jest do Krajowego Systemu Ratowniczo Gaśniczego, co wiąże się z dodatkowymi zadaniami, jakie musi realizować po zadysponowaniu ich przez Komendę Powiatową Państwowej Straży Pożarnej. Jednostki OSP prowadzą Młodzieżowe Drużyny Pożarnicze, których członkowie z chwilą wejścia w pełnoletność w sposób naturalny stają się członkami OSP, a dzięki ukończonym kursom i szkoleniom mogą brać udział w działaniach ratowniczo-gaśniczych.
do roku 2021
Koszt utrzymania jednostek OSP z budżetu gminy wyniósł 642.776,33 zł, w tym wydatki bieżące 230.468,33 zł. Dzięki efektywnemu działaniu pracowników samorządowych w 2022 r. pozyskano fundusze zewnętrzne dla lokalnych jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych w wysokości 440.020,00 zł.
W 2022 r. zostały zakupione m.in. dwa lekkie pojazdy ratowniczo-gaśnicze dla jednostki w Surochowie i Morawsku oraz dla pozostałych jednostek wyposażanie indywidualne, sprzęt pożarniczy, narzędzia ratownicze i pomocnicze, sprzęt oświetleniowy, sygnalizacyjny i łączności, sprzęt ratownictwa medycznego, przeciwpowodziowego, drogowego i technicznego.
Zakupiony sprzęt zwiększył zdolności bojowe jednostek OSP, w sposób znaczący przyczynił się do poprawy bezpieczeństwa ludności i środowiska naturalnego oraz samych ratowników biorących udział w akcjach na terenie Gminy Jarosław jak i całego powiatu. Ponadto w ramach wydatków zrealizowano niezbędne, warunkujące bezpieczne użytkowanie przez strażaków naprawy, remonty i przeglądy techniczne pojazdów, sprzętu i obiektu strażnic. W 2022 r. z budżetu państwa przekazane zostały środki finansowe z przeznaczeniem na zakup sprzętu, umundurowania i wyposażenia osobistego oraz sprzętu teleinformatycznego wykorzystywanego w procesie szkolenia członków MDP.
Liczba zdarzeń / akcji ratowniczych OSP w 2022 r.
Liczba zdarzeń / akcji pożarniczych OSP w 2022 r.
Liczba zdarzeń / akcji związanych z miejscowymi zagrożeniami w 2022 r.
W 2022 r. zanotowano 86 zdarzeń z udziałem jednostek ochrony przeciwpożarowej. W 2021 r. było ich o 59,26% mniej. Najwięcej zdarzeń związanych było z miejscowymi zagrożeniami. Jednostki OSP w 2022 r. działały przy pożarach, wypadkach i akcjach ratowniczych. Strażacy udzielali się również przy organizacji pomocy mieszkańcom Ukrainy związanej z zagrożeniem wojennym. Ponadto uczestniczyli w zawodach pożarniczych o zasięgu gminnym, powiatowym, wojewódzkim i ogólnokrajowym oraz brali czynny udział we wszelkiego rodzaju uroczystościach i festynach na terenie gminy, między innymi poprzez wystawianie pocztów sztandarowych oraz udział w zabezpieczaniu imprez.
Organem właściwym w sprawach obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, spraw obronnych na terenie gminy jest Wójt Gminy Jarosław. Zadania w tym zakresie wójt wykonuje przy pomocy pracowników Referatu Spraw Obywatelskich (RSO). Organem pomocniczym wójta w zapewnieniu wykonywania zadań zarządzania kryzysowego jest Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK). Na potrzeby reagowania w sytuacjach kryzysowych w czasie pokoju opracowuje się dokumentację (plany) niezbędne do późniejszej realizacji, a plany już opracowane aktualizuje się systematycznie.
Ważnym elementem skutecznego działania jest szkolenie wszystkich pracowników odpowiedzialnych za realizację zadań w czasie wystąpienia sytuacji kryzysowych, stanów nadzwyczajnych oraz w sytuacjach zewnętrznego zagrożenia państwa . W 2022 r. wyznaczeni pracownicy urzędu brali udział w czterech szkoleniach teoretycznych oraz czterech ćwiczeniach praktycznych z zakresu obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz spraw obronnych. Całość została zrealizowana zgodnie z planem szkoleń wyznaczonym przez Referat Bezpieczeństwa Starostwa Powiatowego w Jarosławiu oraz Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie.
W zakresie logistycznego zabezpieczenia przedsięwzięć obrony cywilnej nadzorowane są warunki przechowywania, eksploatacji i remontu sprzętu OC w magazynie gminnym OC. Sprzęt znajdujący się w magazynie OC jest konserwowany, a sprzęt łączności i wykrywania skażeń jest legalizowany i konserwowany w wojewódzkim warsztacie OC.
Do najważniejszych zadań w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz spraw obronnych jakie miały miejsce w 2022 r. należy wymienić kontynuację walki z epidemią koronawirusa oraz udzielanie pomocy uchodźcom z ogarniętej wojną Ukrainy.